Idag jobbar vi mer än för t.ex. 50 år sedan. Vi har fått mer flexibilitet i jobbet, med det har även medfört mer ansvar. Mer ansvar betyder ofta långa kvällar på jobbet och ändå känner vi oss otillräckliga när vi går därifrån.
Finns det några bra lösningar på problemet?
Forbes Woman har några förslag.
För det första måste du ta reda på vad du gör med din tid. Vad är det som hindrar dig från ditt jobb? Är det konstant email flöde eller dålig management eller något annat? Du kan logga din tid med t.ex. hjälp av en app Eternity för att se var tiden tar vägen. Artikeln varnar för att all tid som du spenderar på kommunikation i form av email, möten, etc. tar tid ifrån dina direkta arbetsuppgifter.
Gör en to-do list, men smala ner dagens uppgifter till 3 till 5 stycken viktigaste, strunta i resten som är mindre viktigt. Lär dig att delegera.
Ta tid på dina arbetsuppgifter och var noga med att följa schemat.
Gör slut med email! Email kräver vår konstant uppmärksamhet och är en otrolig tidstjuv. Begränsa antal gånger du kollar email och försök att inte kolla email de första timmarna på morgonen och de första timmarna på jobbet, då startar du dagen proaktivt med de uppgifter som du har planerat att utföra.
Planera tre dagar framåt. Ha som regel att avsluta dagen med att planera för nästkommande tre dagar. På det sättet får du bättre perspektiv på din tidsplanering. Dessutom är det viktigt att bestämma tid när du ska gå hem. Stannar du kvar på jobbet tills allt allt allt är klart, finns det risk att du aldrig kommer hem!
Jag kan inte formulera det bättre än det som står i artikeln: ”Everyone wants to be known for going that extra mile–but learning to identify when that’s truly necessary is critical.”
Och kanske det viktigaste – bygg upp ett meningsfull liv utanför jobbet så du kan fylla på din energi och kreativitet.
Som det står i artikeln:”. The most efficient people I’ve seen have a reason they want to leave at 5 p.m.”
Se hela artikeln på Forbes Woman