Regeln som gör dig till en Powerpoint-drottning

PP drottning

PowerPoint är ett bra verktyg som använts flitigt. Kanske något för flitigt kan man tycka:) Den amerikanska ledarskapsförfattaren Guy Kawasaki har lyssnat på många omständliga Powerpoint-presentationer genom åren. Till slut tappade han tålamodet och lanserade 10/20/30-metoden på sin blogg för att få slut på de långrandiga dragningarna. Så här fungerar 10/20/30-regeln En powerpoint-presentation får innehålla max 10 bilder. Den ska inte vara längre än 20 minuter. Teckenstorleken ska vara minst 30 punkter.

Så här kan en bildserie se ut (om du vill lansera ett företag/tjänst)

  • Bild 1. Problem
  • Bild 2. Din lösning
  • Bild 3. Din affärsmodell
  • Bild 4. Tekniken/metoden du ska använda
  • Bild 5. Marknadsföring och försäljning
  • Bild 6. Konkurrens
  • Bild 7. Ditt team
  • Bild 8. Mål och delmål
  • Bild 9. Nuläge och tidslinje
  • Bild 10. Sammanfattning och uppmaning till handling

Varför 20 minuter? Om du levererar din presentation på tjugo minuter så får du fyrtio minuter till diskussion. Oftast är det diskussionen du vill åt.

Varför 30 punkter? Om du försöker fylla en bild med text börjar du genast läsa från bilden. Då slutar åhörarna att lyssna. De börjar nämligen själv läsa texten och ni hamnar helt i osynk.

Se hela artikeln på Guy Kawasaki’s blogg

Advertisements
Taggad , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: