Flera dagars ledigt kommer det vara för de flesta av oss näst kommande tiden. För att inte ruinera ledigheten, och skapa mer julstress än nödvändigt, finns det därför fyra viktiga saker att tänka på när du utformar ditt frånvaro-meddelande säger sajten chef.se
1. Kolla inte din e-post sporadiskt
Om du inte har skrivit sådana själv, har du garanterat fått dem i retur: De automatiska mejlen som meddelar att ja, jag är ledig, men nej, jag kommer inte att kunna slappna av. Som mottagare förstår du ingenting: Kommer du att få svar i dag, i morgon, nästa vecka?
Hur göra i stället? Var tydlig, var ledig.
2. Var inte informell
Var korrekt. Säg som det är: Jag är ledig från och med, till och med. Punkt slut.
3. Var gärna lite klurig
Du är inte på kontoret, och det är du stolt över. Bra där!
Men kanske har du författat en rapport, en artikel, besökt en nyttig webbsida eller sett en bra Youtube-film, som du vill dela med dig av till dina affärskontakter? Var frikostig och dela med dig av något matnyttigt i ditt autosvar.
4. Planera för din återkomst
Hur göra det smart? Börja planera redan nu, för att få en bra start efter ledigheten. Är du till exempel tillbaka på jobbet den 7 januari? Skriv då i ditt autosvar att du börjar den 8 januari i stället – så slipper du onödig stress den där första, sega dagen och hinner komma på banan igen innan du mejlbombas.