LinkedIn strategi

Under de senaste åren LinkedIn haft stor påverkan på utvecklingen inom rekrytering. Vid dagsläget finns det över 200 miljoner kandidatprofiler som rekryterare har möjlighet att bläddra igenom på LinkedIn och det är bara starten.

LinkedIn har nu skapat en algoritm som hjälper headhunters att hitta potentiella jobbkandidater. Så kallad “People You May Want to Hire” funktion. Algoritmen kommer inte vara synlig för de vanliga användarna som har gratis version av LinkedIn. Det är de högst betalande headhunters som kommer kunna ha tillgång till den. Vid dagsläget finns det ca 16 400 av sådana.

Algoritmen baserar sig på flera kopplingar mellan jobb och potentiell kandidat. Inte alla av dessa är så självklara. Till exempel kommer LinkedIn analysera redan befintliga mönster av hur benägna är kandidaterna att flytta pga. av jobb byte. T.ex. kandidat som jobbar i finanssfären i London kan visas för rekryterare som söker kandidater för jobb i New York, då enligt LinkedIn’s algoritm finns det ett mönster som visar att de som jobbar i finansbranschen i London är också benägna att flytta till New York och vise versa. Dvs. genom att analysera förflyttningsmönstret av personer i databasen kan LinedIn föreslå annorlunda matchning än en rekryterare skulle ha gjort från början.

LinkedIn’s system ska vara självlärande. T.ex. algoritmen kommer att analysera rekryterarens befintliga urval av kandidater och föreslå liknande profiler som matchar det befintliga urvalet. Om rekryterare kommer att klicka på dessa profiler eller starta en email konversation med de, kommer dessa att anses ha hög matchning rate. Dessa som blir ignorerade kommer att vara ”poor matchers”. Data över matchning kommer att vara analyserad av LinkedIn för att kunna användas i framtiden för att skapa flera sökalgoritmer.

Redan idag använder sig vanliga användare av sådana sökfunktioner som “People You Might Know” samt “Jobs You Might Be Interested In.” Förut var urval av kandidater helt manuellt, idag styrs ca 50 % av urvalet av algoritmer som föreslår lämpliga profiler till rekryterare. Så om Du vill vara ”on the market” är det viktigt att hålla sin LinkedIn profil uppdaterad.

Se även Who Should You Hire? LinkedIn Says: Try Our Algorithm

Advertisements
Taggad , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: